সনাতন ভাবনা ও সংস্কৃতিতে আপনাদের স্বাগতম। সনাতন ধর্মের বিশাল জ্ঞান ভান্ডারের কিছুটা আপনাদের কাছে তুলে ধরার চেষ্টা করছি মাত্র । আশাকরি ভগবানের কৃপায় আপনাদের ভালো লাগবে । আমাদের ফেসবুক পেজটিকে লাইক দিয়ে আমাদের সাথেই থাকুন। জয় শ্রীকৃষ্ণ ।।

Religion is a necessary thing to very few; and to the vast mass of mankind it is a luxury.

"Religion is a necessary thing to very few; and to the vast mass of mankind it is a luxury."

একমাত্র স্বামী বিবেকানন্দই হয়ত জন্মেছিলেন একজন সন্ন্যাসী হয়েও এই কথাগুলোকে প্রাচ্য-পাশ্চাত্যে নির্ভয়ে বলতে! যাদের কাছে পর্যাপ্ত অন্ন নেই তাদের কাছে ধর্মের কচকচানি যে বড় রকমের বিদ্রুপ সেটা তিনি বলতে পেরেছিলেন এভাবে! বলেছিলেন- "First bread and then religion....... It is an insult to a starving people to offer them religion; it is an insult to a starving man to teach him metaphysics."

ধর্মকে আসতে হবে মানুষের কল্যাণে। লেকচারবাজীতে ধর্ম নেই!- "If a religion cannot help man wherever he may be, wherever he stands, it is not of much use; it will remain only a theory for the chosen few. Religion, to help mankind, must be ready able to help him in whatever condition he is, in servitude or in freedom, in the depths of degradation or on the heights of purity; everywhere, equally, it should be able to come to his aid."

তথাকথিত ধার্মিকদের বুঝিয়েছেন- ''Beliefs, doctrines, sermons do not make religion. It is realisation, perception of God, which alone is religion.......... Books never make religions, but religions make books. We must not forget that.............. Realisation is real religion, all the rest is only preparation — hearing lectures, or reading books, or reasoning is merely preparing the ground; it is not religion." কোন অনুভবহীন পুঁথিপড়ুয়ার বাগাড়ম্বরে ধর্ম থাকে না।

''Realisation is the soul, the very essence of religion......Realise your true nature. That is all there is to do. Know yourself as you are—infinite spirit. That is practical religion.'' অন্ধের মত কোন মতবাদের যূপকাষ্ঠে বলি হয়ে যাওয়াটাও ধর্ম নয়। কোন পুরাতন সত্যের ওপর দাঁড়িয়ে থাকা নয়। বরং বলতে পারা- সত্য যদি হয় তা চিরন্তন সত্যই- এই সত্যের অনুভব নিজেকেই করতে হয়- ''Religion is not only based upon the experience of ancient times, but that no man can be religious until he has the same perceptions himself.''

"The essential thing in religion is making the heart pure; the Kingdom of Heaven is within us, but only the pure in heart can see the King. While we think of the world, it is only the world for us; but let us come to it with the feeling that the world is God, and we shall have God.'' বারবার বলেছেন এই কথা! এই জগতই ঈশ্বর! অন্ধরা চিরকাল তার বিরুদ্ধে গেছে। বারবার বলেছেন পবিত্রতা ও নিঃস্বার্থপরতাই বড় ধর্ম, দরিদ্রের সেবা করাতেই ঈশ্বরের উৎকৃষ্ট পূজা! কে আর শুনেছে? সারাদিন দুষ্কর্ম আর কুচিন্তার বোঝা ভারী করে করে বছরে দু'তিনবার ঈশ্বর/আল্লাকে স্মরণ করাই যাদের কাছে ধর্ম- এসব কথা কি তাদের জন্য?

"The secret of religion lies not in theories, but in practice To be good and to do good—that is the whole of religion. 'Not be that crieth "Lord, "Lord", but he that doeth the will of the Father." সে কি কথা? ঘুষের টাকা আল্লা/ভগবানের নাম করে মন্দিরে/মসজিদে দিলেই তো ধর্ম হয়ে যায়! পুরোহিত আর মোল্লারা এসে পা চাটে! আর কি চাই বলুন ?

আজ কোন ধর্মের ঘোরে আমরা বাস করি? "We are all in the dark; religion is to us a mere intellectual assent, a mere talk, a mere nothing."

আজ থেকে ১০০ বছর আগে একজন ৩০ বছর বয়সী বাঙালী যুবক সন্ন্যাসী বিশ্ব দরবারে উন্মুক্ত করেছিলেন এই কথাগুলো! তিনি এই কোলকাতার ছেলে! যে কোলকাতা আজ ফতোয়াবাজীর প্রাণকেন্দ্র হতে চলেছে। কিন্তু এই কথাগুলো সবার জন্য।

(c) বিশাখদত্ত দত্ত 
Share this article :
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. সনাতন ভাবনা ও সংস্কৃতি - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger